FascialManipulation ©

Kyseessä on tuki- ja liikuntaelimistön ongelmiin kehitetty hoitomuoto. Menetelmän on kehittänyt 35 vuoden aikana italialainen Luigi Stecco. Hoitamisessa keskitytään faskiaan eli kehon kalvorakenteeseen, pääosin lihaksia ympäröivään syvään faskiaan.

Faskiat muodostavat koko kehon kattavan ja toiminnallisesti yhdistetyn sidekudoksisten  jatkumojen verkoston. Lihaskalvot  ympäröivät lihaksia, jakavat kuormaa ja ohjaavat voimia. Tämä tarkoittaa että 1/3 lihaksen tuottamasta voimasta välittyy faskian kautta, mikä tekee siitä merkittävän rakenteen ihmisen toiminnalle ja liikkumiselle.

Hoito perustuu faskian toiminnan normalisointiin, mikä johtaa normaaliin liikkeeseen ja sitä kautta ylikuormittunut/kipeytynyt rakenne paranee. Osa hoidettavista pisteistä saattaa sijaita melko kaukana itse kipuilevasta alueesta. Esimerkiksi akillesjänteen kivussa hoidettavia pisteitä saattaa olla selässä, pakarassa ja polven seudulla. Käsittelyn seurauksena lihaksiston koettu jäykkyys ja kipu lievittyvät ja rangan tai nivelen liikkuvuus paranee.

Milloin faskiakäsittelyä voitaisiin käyttää?

- Voidaan käyttää kaikissa tuki- ja liikuntaelinten ongelmissa

- Neurologisten asiakkaiden kuntoutuksessa

- Pitkittyneessä parantumisessa,  mikä ei tunnu paranevan ”normaalissa” ajassa

- Vammojen ja leikkausten jälkitiloissa, jopa aikaa sitten tapahtuneet

- Eri puolella kehoa ilman  selittävää ”syytä” esiintyvissä/katoavissa kiputiloissa

- Aktiivisen liikkujan, urheilijan yms kehoaan paljon käyttävän henkilön oireiden lievittämisessä

-  Vaivoissa, joissa mitään selittävää ei lukuisista tutkimuksista ja hoidoista huolimatta ole saatu selville

- Suorituskyvyn parantamiseksi

Mitä terapiassa tapahtuu?

- Haastattelun, liiketestien ja faskiapisteiden palpaation perustella valitaan hoidettavat pisteet. Yhdellä kerralla voidaan hoitaa enintään 8 pistettä.

- Valitut pisteet käsitellään manuaalisesti ja  käsittely aiheuttaa jonkin verran kipua ja kestää 1-4 minuttia/piste. Hoidetuissa pisteissä yleensä esiintyy kosketusarkuutta n. 3pv hoidon jälkeen. Mikäli kipu niin kovaa, että tarvitaan lääkettä, Paracetamol on paras valita.

Lisätietoa menetelmästä, koulutuksesta ja taustoista löytyy fascialmanipulation.com nettisivuilta, josta voi katsoa myös AMF jäsenet (list of FM practitioners) sekä suoritetut koulutukset.

Faskia-hoito on yksi fysioterapian osa-alue, jonka käytöstä asiakas ja fysioterapeutti keskustelevat fysioterapiakäynneillä. Fysio Centerissä FascialManipulation© koulutettu on OMT-fysioterapeutti Ritva Alaviuhkola.  Hoidon hinta on normaali OMT-fysioterapian hinta.