Lymfaterapia - hellää helpotusta

Lymfaterapia on lymfakiertoon eli imunestekiertoon kohdistuvaa pehmeää pumppausta, joka tehostaa elimistön omaa nestekiertoa toimimaan turvotuksen parantamiseksi.

Lymfaterapia vilkastuttaa

• kehon aineenvaihdunta
  • verenkiertoa

Lymfaterapia toteutetaan

• käsin tai koneellisesti LPG- tai Lympha Touch hoitona
Päähoitona lymfaterapia on tilanteissa, joissa imusuoniston kuljetuskapasiteetti on alentunut. Silloin kudoksiin syntyy vajaatoiminnasta johtuen valkuaisainerikas turvotus. Sen syyt voivat olla imusuoniston synnynnäinen kehityshäiriö, imusolmukkeiden poisto (syöpä), muut imusuonistoa vaurioittaneet leikkaukset, vammat ja toistuneet tulehdukset (ruusu). Näissä tilanteissa ainoa toimiva hoito on lymfahoidon kokonaisuus (http://www.suomenlymfahoito.net/lyko) eli käsin tehtävä lymfaterapia ja painesidokset, -sukat tai -hihat. LYKO-koulutuksen saanut lymfaterapeutti toimii Fysiocenterissä.

Muut lymfaterapian käyttöalueet ovat: vamman tai leikkauksen jälkeiset turvotukset, pitkälle edennyt laskimovajaatoiminta ja laskimoperäinen säärihaava, tulehdukselliset reumasairaudet, hermoston ärsytystilat ja fibromyalgia.

Lymfahoitoa ei voi käyttää äkillisissä ja kuumeisissa tulehdustiloissa, koska tulehdus leviää imuteitä pitkin elimistössä. Syvä laskimotukos ja pahanlaatuiset kasvaimet, joiden hoito on kesken, ovat esteitä lymfahoidolle. Sydämen vajaatoiminnasta johtuvaa turvotusta ei hoideta lymfaterapialla vaan nesteenpoistolääkityksellä.